موسسه حقوقي محبوبه حجتيان موسسه حقوقي محبوبه حجتيان .

موسسه حقوقي محبوبه حجتيان

تعريف صلح عمري | شرايط و مزاياي آن

قرارداد صلح عمري، عقدي است كه در آن مالك، ملك خود را از طريق قراردادي به نام صلح و با ارائه مدارك لازم به ديگري واگذار مي كند. مشروط بر اينكه تا زماني كه فرد مالك زنده است، مالك منافع مال خود باشد و پس از فوت او، صلح كامل مي شود و طرف مقابل مي تواند به غير از ملك، مالك منفعت مال مي شود. تعيين تكليف ملك پس از فوت، پرداخت ماليات كمتر نسبت به ساير قراردادها و امكان بهره مندي مالك از ملك مستقر در زمان حيات خود، از مزاياي صلح عمري محسوب مي شود.

از آنجا كه قرارداد صلح عمري بايد به صورت قانوني انجام شود تا در آينده مشكلي براي طرفين قرارداد پيش نيايد، به همين دليل بهتر است قبل از آن با يك وكيل آشنا به امور حقوقي املاك مشورت كنيد.

صلح عمري چيست؟

صلح در معناي لغوي به معني «سازش و آشتي» است كه دو كاربرد مهم دارد. يك مورد اينكه در زماني كه افراد با يكديگر اختلاف دارند، براي صلح، به توافق مي رسند و يك توافق نامه امضا كرده و آشتي و سازش مي كنند. يا اينكه با يكديگر در مورد اختلافاتي كه احتمال دارد در آينده به وجود آيد، توافق مي كنند. در حالت دوم، افراد به جاي بستن انواع قراردادها، از قراردادهاي مسالمت آميز استفاده مي كنند كه فوايد بسيار (مانند پرداخت ماليات اندك) براي آنها دارد.

در حالت دوم، صلح عمري وجود دارد كه براي جلوگيري از اختلاف احتمالي در آينده بين افراد منعقد مي شود. در همين راستا مي توان بيان كرد كه صلح عمري، قرارداد است كه در آن مالك، حق مالكيت خود را از طريق عقدي به نام صلح به ديگري منتقل مي كند. البته با شرط اينكه تا زماني خود مالك زنده است، مالك منافع مال خود خواهد بود و تنها بعد از مرگ، فرد مي تواند از آن استفاده كند.

مطلب پيشنهادي : بهترين وكيل ملكي در تهران

عقد صلح عمري چيست؟

يكي از محدوديت هاي وصيت نامه اين است كه هر شخص فقط تا ثلث اموال خود را مي تواند وصيت كند و وصيت بيش از ثلث اموال بدون رضايت ورثه باطل است. اما گاهي برخي تمايل دارند قسمت زيادي از اموال خود را به يكي از ورثه خود وصيت كنند و در عين حال حتي پس از فوت نيز با خطر ابطال بيش از ثلث تركه مواجه نمي شوند. راهكار قانوني در اين زمينه صلح عمري است كه اين نوع قرارداد در هنگام نوشتن وصيت نامه بسيار كاربرد دارد.

درواقع مي توان بيان كرد كه عقد صلح عمري، قراردادي خاص با قواعد خاص است كه در آن مالك ملك از طريق عقدي به نام صلح عمري، مالكيت مال خود را به ديگري منتقل مي كند. اما اين نوع قرارداد بايد داراي شرايط خاص باشد كه عبارت است از:

مالكيت كامل در زمان حيات: مالك شرط مي كند تا زماني كه در قيد حيات است، منفعت مال متعلق به او باشد، خود او از مال استفاده كند و طرف ديگر حق ندارد او را از مال خود محروم كند، براي مثال زماني كه خانه متعلق به او است، طرف مقابل نمي تواند مالك از خانه بيرون كند.

مالكيت كامل وارث بعد از فوت مالك: پس از فوت مالك، شرايط صلح عمري انجام مي شود و وارث مي تواند به صورت كامل از اموال و منافع آن استفاده كند.

براي مثال زماني كه زن خانه خود را از طريق يك قرارداد رسمي در قالب صلح عمري به فرزندش واگذار مي كند. از آنجايي كه ممكن است مادر به فرزند خود اطمينان 100 درصدي نداشته باشد و بترسد كه فرزند قبل از مرگ، او را از خانه بيرون كند، در اين قرارداد صلح عمري شرط مي شود تا زماني كه زنده است منافع براي او خواهد بود و فرزند حق تصرف بر اموال را نخواهد داشت.

همچنين مي تواند از منافع دارايي خود استفاده كند. در ضمن براي اينكه مشكل مالكيت فرزند، بعد از فوت مادر پيش نيايد، مقرر مي دارد كه پس از فوت او عين اموال و منافع آن به طور كامل در اختيار فرزند قرار گيرد.

براي خواندن ادامه مطلب كليك كنيد .


برچسب: وكيل،وكيل ملكي،محبوبه حجتيان،موسسه حقوقي،مشاوره حقوقي آنلاين،مشاوره حقوقي تلفني،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۳ اسفند ۱۴۰۱ساعت: ۱۲:۱۱:۲۸ توسط:hlawyer موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :