موسسه حقوقي محبوبه حجتيان موسسه حقوقي محبوبه حجتيان .

موسسه حقوقي محبوبه حجتيان

حذف نام همسر از شناسنامه

يكي از موارد كه افراد بعد از طلاق برايشان اهميت دارد، حذف نام همسر از شناسنامه آنها است. تمام زنان و مردان تمايل دارند كه بعد از جدايي نام همسر خود را از شناسنامه حذف كنند تا به نوعي بتوانند او را براي هميشه از تمام زواياي زندگي خود پاك كنند؛ ولي اين مورد در برخي از موارد امكان پذير است.

حذف نام همسر از شناسنامه ، جزو كارهايي است كه افراد براي آرامش روحي و رواني خود، نسبت به آن اقدام مي كنند، آنها مي خواهند با اين كار به آرامش برسند و بتواند زندگي جديد خود را آغاز كنند.

براساس قانون تمام ازدواج هاي كه به صورت رسمي در دفاتر ازدواج به ثبت رسيده است، ولي قبل از اينكه ارتباطي بين آنها برقرار شود، منجر به جدايي شده باشد، با صدور شناسنامه المثني مي توانند تمام مشخصات همسر را از شناسنامه خود به طور كامل حذف كنند.

شرايط حذف نام همسر از شناسنامه

حذف نام همسر از شناسنامه بعد از طلاق، جزو مواردي است كه مي توان براساس قانون براي آن اقدام كرد، البته شرايطي دارد و تنها افرادي كه مشمول اين شرايط باشند، تقاضاي حذف نام همسر از شناسنامه آنها مورد پذيريش واقع مي شود. اين شرايط عبارت است از:

  • دوشيزه و باكره بودن زن
  • عدم ارتباط زناشويي
  • اثبات دوشيزگي از طريق پزشكي قانوني

البته زماني كه زن ازدواج ديگري داشته و دوشيزه نبودن آن به علت ازدواج قبلي آن باشد؛ اما در ازدواج جديد بدون داشتن هيچ ارتباطي منجر به طلاق شده باشد، مي تواند درخواست حذف نام همسر از شناسنامه را داشته باشد، در برخي از موارد با كمك وكيل خانواده به علت تسلط وي به امور حقوقي مربوط به خانواده اين كار انجام مي شود.

لازم به ذكر بوده كه يكي از شرايط اصلي براي حذف نام همسر از شناسنامه، دوشيزه بودن زن است و در اكثر موارد دادگاه اين مورد را تنها ملاك حذف نام همسر مي دانند و شرايط ديگر براي آن قابل پذيريش نخواهد بود.

يكي ديگر از مواردي كه زن بعد از طلاق مي تواند نام همسر خود را از شناسنامه حذف كند، اين است كه با حضور همسر جديد به دادگاه مراجعه كرده و تقاضاي حذف نام همسر سابق را از شناسنامه خود داشته باشد.

سپس به محل صدور شناسنامه براي شناسنامه المثني ارجاع داده خواهد شد.

همچنين در صورت ازدواج دوم با حضور همسر و آگاهي او درباره ازدواج قبلي، مي توان نسبت به حذف نام همسر سابق اقدام كرد. در همين راستا مي توان بيان كرد كه اگر از ازدواج سابق، فرزندي وجود داشته باشد، وجود فرزند نمي تواند مانعي براي حذف نام همسر سابق باشد، ولي نام او در شناسنامه فرزند باقي خواهد ماند.

محبوبه حجتيان، وكيل پايه دادگستري در زمينه هاي مختلف حقوقي مانند، حذف نام همسر از شناسنامه، تغيير يا اصلاح مشخصات شناسنامه، مسائل خانوادگي مانند طلاق غيابي، طلاق توافقي، مهريه، نفقه، اجرت المثل و ساير موارد مربوط به امور كيفري و جنايي تعداد قابل توجهي از پرونده هاي قضايي را وكالت كرده است. در همين راستا ايشان موجب به نتيجه رساندن پرونده هاي مختلف و ايجاد كاركرد كاملا تخصصي در اين عرصه شده است.


برچسب: حذف نام همسر از شناسنامه،وكيل پايه يك دادگستري،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۶ آذر ۱۴۰۱ساعت: ۰۴:۳۴:۰۳ توسط:hlawyer موضوع: